- Verzekeraar Univé ziet een kwart meer schadegevallen bij auto’s met rijhulpsysteem dan zonder, meldt het AD.
- Dat strookt niet met het idee dat rijhulpsystemen aanrijdingen en schade juist moeten voorkomen.
- Volgens Univé overschatten automobilisten rijhulpsystemen.
- Lees ook: Autoverzekeringen 15% duurder op jaarbasis, fors meer dan gemiddelde inflatie
Rijhulpsystemen van auto’s moeten aanrijdingen of schade voorkomen, maar cijfers tonen dat er aanzienlijk meer schadegevallen zijn bij auto’s met rijhulpsysteem dan zonder.
Dat meldt het AD. “Op WA-verzekerde auto’s met rijhulpassistentie was de schadefrequentie afgelopen jaar bijna 25 procent hoger. Het verschil bij ‘volledig casco’ – oftewel allrisk – verzekerde modellen is met 44 procent in 2024 zelfs nog groter”, zegt Marco Nanne, directeur Univé Schade in het AD.
Ondertusssen spelen rijhulpsystemen een steeds grotere rol in het verkeer. Een groeiend aantal wordt voor nieuwe auto’s zelfs verplicht door de EU om de verkeersveiligheid te verbeteren. Ook vergroten ze het gevoel van veiligheid bij automobilisten, blijkt uit onderzoek van MarketResponse onder duizend consument in opdracht van verzekeraar Univé.
Volgens Nanne worden rijhulpsystemen vaak overschat door bestuurders.